برخی از مزایای دستگاه های حضور و غیاب

 

– بالا بردن راندمان کاری و کاهش هزینه

– امکان گرفتن انواع گزارش مدیریتی

– کاهش تخلف و سوء استفاده با رعایت حفظ شخصیت افراد

– مدیریت و پرسنل هر دو از صحت زمان های ثبت شده مطمئن هستند

– محاسبه کارکرد پرسنل و حقوق و دستمزد آنها راحت تر صورت می گیرد

– حفظ و نگهداری و بازیابی اطلاعات به راحتی امکان پذیر است

– برنامه‌ریزی و نظارت بر تردد کارمندان و پرسنل، نیروهای ساعتی و نیمه وقت

این سیستم با توجه به دارا بودن قابلیت محاسبه مرخصی و مأموریت پرسنل بر اساس شیفتهای مختلف کاری، از محاسبات دستی جلوگیری کرده و این توانائی را دارد که علاوه بر ارائه میزان کسر کار، تأخیر، غیبت، اضافه کار و مرخصی، با انواع سیستمهای حقوق و دستمزد مرتبط گردد.

 

انواع دستگاه های حضور و غیاب:

۱- دستگاه های کارتی بدون تماس

۲- دستگاه های اثرانگشتی

۳- دستگاه های اثر انگشتی و کارتی بدون تماس

روشهای شناسائی و صدور مجوز:

اینگونه سیستمها معمولا از روشهای زیر برای ورود و خروج استفاده می کنند

۱- شناسائی با استفاده از کارتهای بدون تماس رادیوئی : (کارتهای بدون تماس رادیوئی یا RFID نسل جدید کارتهای هوشمند هستند که خود بر دو نوع اند نوع اول کارتهای ID یا EM که دارای یک شماره شناسائی منحصر به فرد هستند و این شماره است که توسط دستگاه کنترل دسترسی مورد ارزیابی قرار گرفته و مجوز صادر یا رد خواهد شد. دسته دوم کارتهای حافظه دار که اصطلاحا MiFare گفته میشود هستند که همانند دسته قبلی دارای یک شماره شناسائی منحصر به فرد هستند به همراه مقداری حافظه خواندنی و نوشتنی که می توانند مقادیر مختلف اطلاعات را با راهکارهای امنیتی ویژه نگهداری کنند. به همین دلیل امکان اندیشیدن تدابیر امنیتی در اینگونه کارتها بیشتر است.)

۲- شناسائی با استفاده از اثر انگشت: در این روش اثر انگشت فرد توسط سنسورهای نوری خوانده شده و پس از بررسیهای لازم مجوز تردد صادر یا لغو میگردد

۳- شناسائی با استفاده از کد کاربری و کلمه عبور

۴- شناسائی توامان (کارت+اثرانگشت ، کارت+رمز، اثرانگشت+رمز و …)

 

برخی از خصوصیات :

دارای حافظه بسیار زیاد جهت ثبت اثر انگشت و ثبت تردد افراد

مدیریت و نظارت کامل بر ورود و خروج و میزان کارکرد پرسنل

تعریف انواع تقویم‌‌کاری، که برای هر تقویم می‌توان جداگانه تعطیل رسمی، تعطیل آخر هفته، تعطیل توافقی، رخدادها و مناسبتهای تاریخی را تعریف کرد.

امکان تغییر وضعیت پرسنل در شیفتهای مختلف هر زمان که بخواهد و برای هر تاریخ

صدور حکم مرخصی روزانه به صورت انفرادی و گروهی، محاسبه مانده مرخصی، خرید مرخصی.

 

سیستم های حضور و غیاب اثر انگشتی یکی از مهمترین وکاراترین نوع از انواع سیستمهای حضور و غیاب است.این ساعتها که بر مبنای تطابق اثرانگشت فرد با نمونه موجود قبلی زمان ورود یا خروج را ثبت می کند موجب کاهش برخی تخلف ها میگردد. در مواقعی که فردی کارتش را همراه نداشته باشد و یا گم کند در ساعت های اثرانگشتی مشکلی پیش نخواهد آمد، زیرا در انواع اثرانگشتی-کارتی در صورت همراه نداشتن کارت میتوان از کد و اثرانگشت برای ثبت ورود و خروج استفاده کرد. یکی دیگر از مزایایی که این سیستم ایجاد میکند کاهش و حذف هزینه چاپ کارت است که در انواع کد و اثر انگشت یا فقط اثرانگشتی رفع شده است. سنسور اثرانگشت این سیستم در دو نوع خازنی و نوری موجود است. که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی را دارا هستند . نوع خازنی، حساس به انگشت فرد زنده است و قابلیت تغییر حساسیت نسبت به اثرانگشتهای مختلف را داراست.سنسور اثرانگشت نوری (Optical) از نوع سنسورهای ضد خش هستند و در اغلب ادارات و مجموعه های بزرگ مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند