حضور و غیاب رادین

دستگاه کنترل دسترسی (Access Control)


همه ما تقریباً از سیستم‌های کنترل دسترسی برای یکبار هم که شده استفاده کرده‌ایم‌، هنگام عبور از گیت‌های مترو‌، موقع ورود به ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی‌، برای ورود به مراکز ۲۴ ساعته خودپردازهای بانکی و غیره‌. اما آیا کاربرد سیستم‌های کنترل‌دسترسی تنها در حوزه امنیت و محدود کردن دسترسی‌ها خلاصه می‌گردد‌؟ در این مطلب سایر کارکردهای سیستم‌های کنترل دسترسی که شاید خیلی هم مهم و تاثیرگذار باشند بررسی و تشریح می‌گردند.

 

تصویری که در ذهن اکثر مردم از یک سیستم کنترل‌دسترسی وجود دارد، استفاده از یک کارت در یک دستگاه کارت‌خوان برای باز کردن یک در یا یک راه‌بند برای ورود یا خروج از یک ساختمان است. و البته این اولین عملکرد اکثر سیستم‌هاست.

قابلیت‌های سیستم‌های کنترل‌دسترسی مدرن بسیار فراتر از کنترل کردن ورود و خروج افراد به ساختمان است. چگونه سیستم‌های کنترل‌دسترسی می‌توانند با روش‌های متفاوتی به عنوان یک ابزار موثر برای بهبود راندمان و سود تجاری در یک سازمان به کار گرفته شوند.

بهبود راندمان پرداخت حقوق
سیستم‌های مدرن کنترل‌دسترسی می‌توانند اطلاعات را در فرمتی قابل استفاده برای سیستم‌های پرداخت حقوق ارائه دهند، بنابراین فرآیند خسته کننده و پراشتباه ثبت اطلاعات حضور کارکنان به طور دستی ، می‌تواند به طور کامل حذف شود. حتی در سازمان‌های کوچک این کار منجر به افزایش راندمان و صرفه‌جویی در قسمت پرداخت حقوق می‌شود و در سازمان‌های بزرگ این صرفه‌جویی می‌تواند بسیار قابل توجه باشد.

بهبود امنیت ساختمان
اکنون نگاهی به کارکرد سیستم کنترل‌دسترسی در داخل یک ساختمان بیندازیم . البته این سیستم می‌تواند دسترسی به برخی فضاها را محدود کند و اطمینان حاصل کند که فقط افراد مسئول به آن قسمت وارد می‌شوند مخصوصاً در ساختمان‌هایی که چندین شرکت در آن حضور دارند محدود کردن عملکرد آسانسورها به وسیله سیستم‌های کنترل‌دسترسی نیز می‌تواند مفید باشد چون با این کار ، کاربر فقط می‌تواند از آسانسور برای دسترسی به طبقه ای که در آن کار می کند استفاده کند.

بسیار مهم و ارزشمند است که سیستم کنترل‌دسترسی ساعت و روز را نیز در نظر بگیرد. این بدان معنی است که دسترسی کارکنانی که در طول ساعات کاری به ساختمان یا دفتر شرکت دسترسی دارند می‌تواند در ساعات غیر کاری محدود شود. و به طور عکس، کارکنان نظافتچی فقط در ساعات غیرکاری و زمانی که کار عادی شرکت تمام شده ، اجازه ورود داشته باشند.

برخی سیستم‌ها می‌توانند حتی فراتر روند برای مثال ارائه یک راهکار موثر برای مشکل همیشگی رزرو اتاق‌های ملاقات و وسایل همگانی، به وسیله فراهم کردن امکان رزرو آنلاین وسایل و اتاق‌ها برای کاربرانی که اجازه این کار را دارند. سپس در زمان مناسب – نه هر زمان دیگر – سیستم اجازه ورود و دسترسی را به آنها می‌دهد. به این طریق مشکلات و درگیری‌های مدیریت برای کنترل‌دستی رزروها پایان می‌یابد و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها
بسیاری از سازمان‌ها این روزها از رمز ورود برای کنترل دستگاه‌های پرینت و فتوکپی استفاده می‌کنند. قبل از اینکه کسی بخواهد یک کپی یا پرینت تهیه کند باید رمز ورود را در دستگاه وارد کند این نه تنها بدان معنی است که استفاده بدون اجازه از بین می‌رود ، بلکه میزان استفاده هر فرد از دستگاه پرینت و کپی نیز در جایی ضبط می‌شود. این باعث می‌شود فقط از موارد مورد نیاز پرینت گرفته شود، که به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر می‌شود، و از محیط‌زیست نیز حفاظت می‌شود. همچنین بدین طریق از امنیت مدارک محرمانه نیز اطمینان حاصل می‌شود.

سیستم فروش الکترونیکی هم می‌تواند با استفاده از همان رمز ورودهای کنترل‌دستی انجام گیرد. این کار از مخارج اضافه و ناهماهنگی‌های ناشی از داشتن رمز ورود جداگانه جلوگیری می‌کند و همچنین بدان معناست که اگر یک رمز باید صادر شود ، کنسل شود یا بروز گردد این کار فقط یک بار انجام می‌شود که این نیز باعث یک صرفه‌جویی بزرگ در زمان و هزینه‌های مدیریت می‌شود.

حل مساله پارک خودرو
اگر یک سیستم کنترل‌دسترسی درست بکار گرفته شود می‌تواند کارش را قبل از اینکه کارکنان یا بازدید‌کنندگان به ساختمان برسند، با کنترل ورود و خروج خودروها شروع کند. سیستم‌های جدید می‌توانند طوری برنامه‌ریزی شوند که فقط اجازه دسترسی به ماشین‌های مجاز را بدهند، یا خودروها را در زمان ورود به پارکینگ بشمارند و پس از پر شدن پارکینگ از ورود بقیه خودروها جلوگیری کنند.

به طور مشخص سیستم‌های کنترل‌دسترسی مدرن کاربردهای فراوانی برای ارائه دارند، ولی زمانی که موقع نصب این سیستم‌ها می‌شود همیشه یک مورد وجود دارد که ما به آن توجه نکرده‌ایم، این فراهم بودن یا کمبود بودجه است. قبل از این که بگوییم پول لازم برای نصب این سیستم فراهم نمی‌باشد‌، بهتر است نگاهی به امکانات و کاربردهای مورد بحث در این مطلب بیاندازیم، بسیاری از آنها به طور مستقیم به صرفه‌جویی در مخارج کمک می‌کنند.

انتخاب یک متخصص اجرای سیستم‌های کنترل دسترسی
کاربردهای مورد بحث در مورد سیستم‌هایی هستند که از ابتدا بدین شکل طراحی شده‌اند و در آنها تطبیق‌ پذیری و برخی کارکردهای سفارشی مانند، قرعه‌کشی برای پارک خودروها پیش‌بینی شده باشد، که برای کارگذاری موفق به متخصصان عرضه کننده سیستم بستگی دارد.

همیشه جستجو برای عرضه کننده‌ای که سابقه خوبی در زمینه سیستم‌های کنترل‌ دسترسی دارد و دارای ترکیبی از فروش خوب و پشتیبانی حرفه‌ای است ارزشمند خواهد بود. این مطلب را در ذهن داشته باشید که بدون هیچ شکی یک سیستم کنترل‌ دسترسی می‌تواند یک ابزار با ارزش و بی‌نظیر برای بهبود راندمان تجاری باشد.

با یک نگاه کلی که شامل صرفه‌جویی‌ها در مدیریت، کاهش در مصرف انرژی و کنترل بهتر پرداخت حقوق‌ها و به علاوه بهبود امنیت می‌شود ، به خوبی درخواهید یافت که یک سیستم کنترل‌ دسترسی ، یک سرمایه‌گذاری مطمئن و جذاب است که در طول عمر خود بازگشت سرمایه خوبی خواهد داشت.